Dva týdny s #Lumia925 a WP8.1

Už uběhly zhruba dva týdny od doby, kdy jsem si pořídil Lumii 925. Než začnu povídáním o samotném telefonu (a systému), napíši nejdříve něco krátce k výběru zařízení, protože ten byl poměrně zdlouhavý a plný otazníků – o to větší očekávání jsem ve výsledku měl.

Můj předchozí telefon, Lumia 710, se u mě hřál dva roky. Už výběr tohoto zařízení byl velkým otazníkem a já se v té době rozhodnul jít do Windows Phone 7 – systému, který jsem vůbec neznal, ale velmi mne lákal, neboť telefony s Androidem v podobné cenovce (zhruba 4 tisíce) stály tehdy celkem za starou belu. S tímto telefonem jsem si Windows Phone i přes jeho chyby oblíbil … a pak došlo na výběr nového telefonu.

Tentokrát jsem si rozpočet zhruba zdvojnásobil – na orientačních 8000 Kč – což už jsou peníze, za které si vyberete (na mé poměry) slušné zařízení s Androidem i Windows Phone (sehnat by šel i iPhone 4, ale ten už má nejlepší léta za sebou). Skutečně velmi dlouho jsem přemýšlel, neboť jsem vždy zastával názor, že Windows Phone na dražších zařízeních nemá valný smysl. Když ta Lumia 925 (jiný WP telefon v podstatě nepřicházel v úvahu) ale vypadá tak hezky a koneckonců – v oblasti smartphonů se co do aplikací nepovažuji za extra náročného uživatele (možná je ale pravda jiná), tudíž jsem si v rámci mezí vystačil i s WP7 a s „mobilními osmičkami“ by tedy problém být rozhodně nemusel. Řekl jsem si tedy, že dám opět Nokii – respektive Microsoftu – šanci a budu doufat. Měl jsem v podstatě jeden hlavní požadavek – rychlý a stabilní systém + telefon co funguje a taky trochu vypadá. To 925ka splňovala, takže hurá s ní do košíku. Nestála málo a proto doufám v minimum kompromisů! Tedy, doufal jsem.

Přesuňme se tedy do současnosti. Po vybalení se dostavil kýžený „WOW efekt“ – rozdíl 0,8″ v úhlopříčce oproti mé starší Lumii je znát, navíc 925ka je skutečně pěkná (mám bílou variantu) a poměrně lehká. Velikost byla prvním problémem, kterého jsem se obával. Zatím mohu konstatovat, že 4,5″ je pro mě maximum – do kapes se telefon ještě vejde, ve většině případů se dá ovládat jednou rukou a člověk si obsah více vychutná. Občas však musím použít i druhou ruku a celkově zatím chovám ke kapsám větší ohleduplnost. 😀 Na menší úhlopříčku bych se však asi nevracel s úsměvem, na větší ovšem také ne. Takže 4,5″ v podání Lumie 925 považuji za ideální kompromis.

Kromě dobře sestaveného a navrhlého těla telefonu (na vrchní straně zad nelícuje kryt zcela ideálně, ale jedná se skutečně o maličkost – její absence by však potěšila) a klasické sestavy tlačítek (ano, miluji hardwarovou spoušť fotoaparátu) na mě po zapnutí „vybafnul“ AMOLED displej. Rozlišení (1280×768) mi přijde naprosto pohodové a dostačující. Co se týče barevného podání, nejsem v tomto ohledu moc expert, ale mně se rozhodně líbí a fakt, že černá je skutečně černá, je dokonalá třešnička na dortu. Dalším z obrovských plusů displeje je čitelnost na slunci – přiznám se, že tady skutečně bude 925ka těžko hledat konkurenta. Vážně povedené.

Displej však nemá jenom klady. Je tu jedno mínus. Malé a zároveň neskutečně obrovské. Ne, nemyslím vypalování AMOLEDů, s tím zatím čest nemám. V noci si lze totiž všimnout, zobrazuje-li telefon černou barvu, pár fleků na displeji (u mě se jedná o kolečko zhruba uprostřed a dvě drobné čárečky v horní části). Více o problému zde. Abych se přiznal, úsměv na tváři mi to pochopitelně nevyčarovalo, ale vzhledem k tomu, že si toho všimne člověk jen v noci a na černé barvě, dá se s tím celkem dobře žít. Ale už to prostě není ono .. nu co, aspoň budu do telefonu koukat před usnutím méně. 😀

Dále fotoaparát. Jedna z věcí, na kterou jsem se skutečně velice těšil. Za horších světelných podmínek lze (i díky aplikacím přímo od Nokie) pořídit na poměry telefonů dobré snímky. Ve dne mají fotografie na můj vkus moc šumu a ve chvíli, kdy je třeba hodně jasné nebe, dochází často k přepálení nebo pocitové ztrátě barevnosti. Makro snímky jsou ovšem parádní. Celkově je fotoaparát slušný, ale dalo by se na něm ještě trochu zapracovat (uvidíme, co udělají v dalších updatech).

WP_20140605_023 WP_20140605_09_36_51_Pro

Pojďme trochu na kritiku samotného zařízení – signál. Fuj a fuj. To první bylo za sílu signálu operátora, to druhé za WiFi. Daní za krásu hliníkové Lumie je skutečně značně zhoršený příjem signálu. Ten mi přijde celkově dost náladový a i když WiFi chytne signál z celkem dostatečné dálky, je často velmi slabý i relativně blízko WiFi routeru. A neskutečně hodně záleží na tom, jak telefon držím. To stejné platí u signálu operátora, který je taktéž dosti náladový a v průměru tak o 1-2 čárky slabší než ostatní zařízení, v místech se slabším signálem jsem často úplně bez signálu. Máloco naštve tolik, jako když stojíte na kraji lesa a máte zhruba 2 čárky, odepisujete na SMS a najednou jste úplně bez signálu a získáte ho až za delší dobu. Marně doufám, že příjem signálu záhadně zhoršilo WP8.1 a ve výsledku se s tím něco udělá.

Další na řadě je baterie.

23_49 3_ 6_ 2014battery

 

Grafy výše mluví za vše. Když je telefon v „pasivním režimu“ = téměř ho nepoužívám,  vydrží celkem obstojně (bez dat). Jenže, to je asi tak jediný klad. Jakmile začnu telefon používat, baterie letí dolů rychle jako kulový blesk. Nuda v čekárně? Nevadí, něco si zahraju. Ale musím počítat s tím, že mě minuta hraní stojí skoro jedno procento. Na grafu to značí ty obrovské propady. I brouzdání po internetu „žere“ baterku jak pes Baskervillský. Je všeobecně známo, že WP8.1 výdrž baterie zhoršilo, a tak naivně doufám, že s oficiálním vydáním to bude lepší. Protože, abych se přiznal, takovou spotřebu baterie při používání jsem ještě neviděl a nepovažuji to za úplně normální – ta 2000 mAh baterie není sice zrovna obr, ale zase to není tak malý „pindík“, aby mizela tak rychle.

Dále se přesunu k reproduktorům, spíše tedy k jistému problému, se kterým se potýkám. Nejlépe je to poznat u videa, když přeskakuji mezi částmi, ale i u některých her. A o co jde? Prasknutí. Reproduktor vydá takový podivný zvuk, což rozhodně není příjemné. Obzvláště ve chvíli, kdy si řeknete, že si zahrajete hru se ztlumeným zvukem, abyste nerušili ostatní lidi v místnosti, a jako na potvoru daná hra (konkrétně Path Of Kara) trpí daným problémem a místo ticha se ozývá poměrně hlučné „Prask, prask, prask“.

Teoreticky by mi možná bodla větší než 16GB paměť, ale zatím si vystačím  a hlavně – s tímto jsem počítal.

To by bylo něco k samotnému telefonu, teď ještě systém. Zpočátku jsem si chvíli hrál s WP8, kde jsem si oblíbil kupříkladu našeptávání klávesnice, nic jsem však neinstaloval, abych mohl rovnou „hupsnout“ na 8.1. Jelikož jsem věděl, že našeptávání je horší, vyzkoušel jsem ho. Ano, je to pravda. Stojí celkem za prd. WP8.1 jsem si každopádně začal přizpůsobovat a zkoušet jeho schopnosti oproti „mobilním sedmičkám“.

BolFi86IAAIkuMR

Aplikací je více (obzvláště ty fotografické od Nokie jsou super), těší mě vylepšení mobilního OneNote, u integrovaných Office bych uvítal možnost editace *.doc – její absence mě vážně mrzí. Systém je oproti předchůdci (WP7) celkově propracovanější a rozhodně se v oblasti aplikací lépe používá (konečně normální PDF čtečka), hlavně je jich většina rychlejší.

A u rychlosti narážíme na problém jedna. Jak psáno již výše, systém Windows Phone jsem si „vyžádal“ hlavně z důvodu jeho vysoké rychlosti. Telefon často používám na poznámky a celkově záznam různých informací, tudíž je pro mne důležité, abych si mohl dané věci okamžitě zaznamenat. To se u aplikací celkem daří plnit. Sice mi přijde, že telefon je občas o trochu pomalejší, než bych si představoval, ale v rámci mezí to ujde. Jenže, s WP8.1 přišlo jedno „vylepšení“, které mi leze krkem. Aplikace Hry a Hudba, která používám často, jsou nyní ve své podstatě nezávislé. To má své výhody – možnost přímé aktualizace. Co mi ovšem drásá nervy je fakt, že jsou nehorázně pomalé. Spuštění písničky bylo na staré Lumii 710 mnohem rychlejší než nyní, herní hub stojí už úplně za starou belu.

Dále Internet Explorer. Občas si říkám, jestli tam omylem nedali jádro z IE8. Táhne se to a táhne … naštěstí počet záložek je ve WP8.1 neomezený, za to palec nahoru.

Zamykací obrazovka je použitelnější, což je rozhodně super. Ale jestli jsem si něco zamiloval, tak to je Glance Screen (či Rychlý přehled). Ten je vážně naprosto geniální.

Další „drobností“, která mi u WP chybí, je možnost kalibrace akcelerometru. Nevím, jestli ho má můj telefon špatně zkalibrován již od počátku, ale všimnul jsem si toho až pár dnů zpět. Abych se přiznal, naštvalo mě to. Je to sice o něco málo, ale člověk to stejně pozná a při hraní to vadí.

Aplikací na základní správu času už je celkem dostatek, co bych vážně potřeboval – a nedostavuje se – je lepší emailový klient. Ideálně něco ve stylu Mailbox, ale stačil by nějaký, který umožní email odložit na později a ideálně rovnou nastavit upozornění. A podpora aliasů by určitě také přišla (více než) vhod. Existují sice alternativní klienty – ála MetroMail – ale buď se jedná jen o webové verze v aplikaci nebo jsou nehorázně pomalé.

Integrovaná Facebook aplikace je sice lepší než na WP7, stále však stojí celkem za prd. Dále by určitě nevadilo zlepšení vyhledávání ve Store – už od WP7 je dosti pochybné a polofunkční.

 

To by asi bylo vše, co si má hlava vybavila. Asi to působí, že s telefonem nejsem zcela spokojen. To je pravda, má kompromisy – a není jich málo. Celkově se však jedná o pěkný kousek, ale je pravda, že kdyby bylo v segmentu Windows Phone něco odpovídajícího – a ne, těžkotonážní Lumia 920 to není, obr á la 1320 také ne a 1020 je o pár tisíc dražší – tak bych se rozmýšlel. Jenže, ono není. A navíc 925 je skutečně krasavice.

Na závěr se uctivě klaním těm, kteří si článek dočetli a prosím majitele L925, aby se případně vyjádřili k problémům, které zmiňuji – a negovali je či potvrdili. Hard reset totiž plánuji udělat až později (po vydání aktualizace Cyan) – od telefonů (obzvlášť za tyto peníze) očekávám, že mi budou poctivě sloužit a nehodlám jak otrok stahovat zase všechny aplikace, nastavovat emaily a provádět další konfigurace, když to ve výsledku problém nevyřeší. To vážně ne. Proto by mě zajímalo, co jsou skutečně problémy L925 a co chyby, které HR (snad) vyřeší. Děkuji. 😉

 

6 responses to “Dva týdny s #Lumia925 a WP8.1

  1. Jakub

    Praskaní zvuku u pretačení videa se mi stává taky, u WP8 to bylo v pohodě, ale WP8.1 touto chybou trpí… snad to opraví. Psáno z Lumie 820

    • Zdravím,

      děkuji moc za informaci!
      Snad se na to podívají, přeci jen to působí takovým zvláštním dojmem a je to poměrně rušivé.:)

  2. Martin Juliš

    Díky za článek. Fleky na černém pozadí ve tmě pozoruji na mé nové Nokii Lumia 925 také. Dokonce stejné černé kolečko uprostřed a taky ještě pár menších. Takže se zřejmě jedná o vlastnost tohoto typu displeje. Ostatní je bez problémů 😊

    • Zdravím,

      díky za reakci.
      K flekům mě napadá jisté prohlášení – it’s not a bug, it’s a feature – i když předpokládám, že se jedná o nechtěnou vlastnost. 😀
      Každopádně až na kolísající signál a ne zrovna ideální baterii jsem s Lumií 925 spokojen a u některých SW chyb doufám ve zlepšení s příchodem aktualizace Cyan.

  3. jfb

    Bohužel, naprosto tragickou baterku při používání mohu potvrdit.

    • Ano, bohužel tomu tak je. V „pasivním“ režimu výdrž celkem ujde, ale jakmile se telefon dostane do zátěže, tak procenta padají proklatě rychle. I přesto mám ten telefon stále velmi rád (hlavně ten design, zatím jsem nenašel hezčí mobil).

Zanechat Odpověď

